Här kan du läsa mer om dynamiskt inköpssystem (DIS) och hur du som leverantör lämnar anbud via ett DIS.
Vill du veta mer om hur du kvalificerar dig eller lämnar ett anbud? Skicka in en intresseanmälan till info@upphandlingskontoret.se så återkommer vi till dig inom kort.
Ett dynamiskt inköpssystem (DIS) kan liknas vid ett förkvalificeringssytem, en tvåstegsraket, som ska drivas helt elektronisk och ha en bestämd giltighetstid. Att systemet ska drivas helt elektronisk innebär bland annat att all kommunikation i ett DIS ska ske elektroniskt.
OBS! Du som leverantör måste uppfylla kraven för respektive DIS innan du får lämna anbud på ett avrop.
För mer information om hur du ansöker för att kunna bli godkänd som leverantör hittar du HÄR Pdf, 248.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Ett DIS är öppet för nya leverantörer under hela systemets giltighetstid och den upphandlande organisationen kan marknadsföra sitt DIS löpande för att få in fler leverantörer i systemet. Giltighetstiden på ett DIS bestämmer den upphandlande organisationen själv, och den kan sträcka sig längre än de fyra år som traditionella ramavtal kan gälla.
När ett DIS har annonserats så kan du som leverantör ansöka om att få kvalificera dig när som helst under giltighetstiden.
Det finns heller ingen skyldighet att leverera eller lämna anbud för dig som antagen leverantör, utan du kan lämna anbud på de avrop som passar dig och din verksamhet.
Detta ökar möjligheterna för nystartade, små- och medelstora företag samt lokala leverantörer att konkurrera om kontrakten över tid.
Upphandlingskontoret kommer inom kort att annonsera ett DIS inom livsmedel. När DIS:et är annonserat kommer en länk till systemet läggas här, där kategorier och områden kommer framgå.
Länk till annonserat DIS:
Inom kort kommer en lathund läggas ut som förklarar hur du som leverantör ska göra för att ansöka om kvalificering till ett DIS.