Kommunens verksamheter finansieras med skattemedel. Det innebär att alla som arbetar i kommunen har ett ansvar för att skattemedlen används på bästa sätt, i syfte att uppnå rätt kvalitet till rätt pris.
Det finns regler för vad som ska upphandlas och inte:
Allt som rör köp, hyra, hyrköp och leasing av varor, tjänster eller entreprenad från annan juridisk person omfattas av de lagstyrda upphandlingsreglerna. Det innebär att köp från ett kommunalt bolag, annan kommun eller privat företag alltid omfattar en upphandling.
Anställningsavtal, hyresavtal (lokaler) och myndighetsutövning är exempel på sådant som inte kan upphandlas.
När inköp görs mellan kommunens förvaltningar är det inte nödvändigt att genomföra en upphandling.
Alla inköp och upphandlingar ska ske med utgångspunkt i LOU:s grundprinciper om:
Upphandlingen består av ett antal olika faser. På sidan Upphandlingsprocessen har vi beskrivit dessa faser och vad de innebär.